فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( اخوت [2] )
روابط اجتماعی در سلام اهمیت بسیار زیادی دارد حتی بیشتر از واجبات و محرمات ، مثلا تمام تللاش را بکنید برای صلح بین دو نفر که با هم مشکل دارند ، دو خانواده ، دو مسجد ، دو هیئت و غیره . تلاش کنیم که آدمها را به هم نزدیک کنیم از طرق مختلف .
تعادل در مسائل مالی :
در جامعه اسلامی باید افراد متعادل مرفه باشند ، اگر در برخی از دوستی های ما مسائل مادی زیاد پررنگ شود و جایگاه پیدا کند ، اخوت خود را گم می کند و برادری فراموش می شود . توجه داشته باشید که وقتی می خواهید هدیه بدهید ین هدیه در شان باشد و متعادل باشد که دیگر توقع از طرف مقابل ایجاد نشود . در قرض دادن هایتان حتما قانون قرار دهید و رسید بگیرید که مشکل پیش نیاید .
برادرها و خواهرها اگر جنبه مشارکت دارید که اگر مشکلی پیش بیاید سوخت مالی را تحمل می کنید با هم مشارکت کنید در غیر اینصورت قانون بگذارید .
تعادل در زندگی :
در زندگی هایتان تعادل داشته باشید تا فرصت داشته باشید همدیگر را دوست داشته باشید . ساده تر زندگی کنید و در عوض زمان دوستی را بالا ببرید ، تشریفات را کمتر کنید و رفت و امدها را زیاد کنید .
توجه داشته باشید که هزینه زندگی امروز ما خیلی بالا است و در اینجا تعادل خیلی سخت و همین باعث شده است که فرصت برای مهرورزی کم شود در جامعه اسلامی . در ازدواج های خود دقت کنید و هزینه های خود را پایین بیاورید برای شروع . جوانها دقت کنند که باید از صفر شروع کنند و از همین صفر لذت ببرند . زندگی ها را ساده بگیرید و لذب ببرید از جوانی خود .
حضور در اجتماعات سالم :
اجتماعات سالم اخوت را بالا می برد ؛ مثلا در جایی یک جمعی دعای فرج را می خوانند این باعث می شود که اخوت بالا برود .
شاد کردن یکدیگر :
همدیگر را شاد کنیم با هر چیز ممکنی . ورزش و رسانه و ... و باید برای شاد کردن مردم باید هزینه داد . بنده درصدی از منبرهایم را گذاشته ام برای شاد کردن مردم .
شاد کردن بصورت حلال ؛ همان گوش دادن درد دل مردم خیلی تاثیر دارد ، دعا کردن مردم ، توبه دادن مردم و ...
آقای دولابی : غم غبار است و غبار از گناه ناشی می شود .
آسیب شناسی اخوت :
- انحراف عقیدتی : سرمایه دشمن در اینجاست . یعنی بین جامعه اسلامی انحرافات عقیدتی ایجاد می کنند ؛ فردی در صراط مستقیم حرکت می کند و آن را منحرف کنیم و زیاد کردن انشعابات .
- فقر عاطفه : پیامبر اکرم (ص) : متدرک الوسائل – ج 8 – ص367 :
سوگند به کسی که جانم کف دست اوست وارد بهشت نمی شوید و ایمان نمی آروید مگر اینکه همدیگر را دوست داشته باشید .
یعنی اول باید همدیگر را دوست داشته باشید بعد وارد بهشت می شوید .
- گمان بد :
امام علی (ع) :
آنکه گمانش بد باشد به خیانت کسی اعتقاد می یابد که بر او خیانت نخواهد کرد .
بددلی آفت میان مردم است ؛ دقت کنید . بددلان امین ترین افراد را که می توانند به او خدمت کنند را خائن می پندارد .
امام علی (ع) : نهج البلاغه- خطبه 113 :
شما برادران ایمانی یکدیگرید . چیزی شما را از هم جدا نکرده است جز درون پلید و گمان بد ؛ از آن روز که نه خیر خواه همید و نه بهم چیزی می بخشید و نه با هم دوست و یاورید .
- گوشه گیری و انزوا :
آخر گوشه گیری و تنهایی حتما افسردگی ست .
پیامبر اکرم (ص) – مستدرک الوسائل – ج 8 – ص 450 :
پیامبر سه کس را نفرین می کند : آنکه غذایش را تنها می خورد – آنکه در بیابان به مسافرت می رود – آنکه در خانه تنها می خوابد .
واجب است بر شما مراودت ، همدلی و باهم بودن و مهرورزی .
- ناسزا گویی و بی ادبی : دقت کنید که ناسزا گویی و بد دهنی اخوت را کم می کند .
- تحقیر : یکی از ادبیات های بسیار زشت تحقیر است . اگر تحقیر آمد در نهی از منکر دشمن ساز است ، اگر آمد در ادبیات تربیت فرزندفرد عقده ای می شود.
در نگاه و ادبیات مومنین نباید تحقیر وجود داشته باشد ؛ حتی ظالم در برابر شما باید احساس کند که او را انسان خطاب کرده اید .
نیرو انتظامی اگر خلاف میبیند باید برخورد کند اما حق ندارد تحقیر کند مگر اینکه حکم شرعی پشت ان باشد .
امام علی (ع) – تحف العقول – ص 483 :
اگر کسی را تحقیر کردی از شرش ایمن مباش.