منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( انفاق [3] )

این سیستم سرمایه داری است که در جهان سرمایه داری اینگونه پیش می روند و معمولا وصل هستند به یک منبع و این سیتم باعث ایجاد فقر در جامعه می شود .

خب افرادی که دچار فقر اینگونه می شوند شامل انفاق می شوند یا خیر ؟

خیر – زیرا سرمایه داران همانگونه حاکم می مانند ؛ باید این تولید کننده ها را وادار به طغیان کرد و جنبش راه بیندازند .


فقر استعماری و استهمار :

مملکتی که تولید می کند ، زمین دارد ، تلاش می کند اما عادت دارد که آقا بالاسری داشته باشد و سرمایه و پول مملکت را بدهند به انها . نمونه آن خوانین زمان انقلاب خودمان، که روستایی ها تلاش می کردند روی زمین های خان ها و همه پول هارا خان ها بر میداشتند .

اگر در اینجا هم شما کمک کنید به افراد از نظر قرآن کریم انفاق محسوب نمی شود ؛ باید وادار کرد به شورش، زیرا دارد استعمار می شود.

انفاق به این فقیر آگاهی دادن است .


فقر خودساخته و اصراف :

فقر فاسدها و تنبل ها – اگر زنی فقیر است و بچه هایش گرسنه هستند دلیلش این است که پدر خانواده معتاد است ، همچین فردی شامل انفاق نمی شود و باید او را معرفی کرد برای ترک .


بعضی از فقرا فقیر هستند چون شئونات را رعایت نمی کنند ؛ وقتی زندگی تو ساده است و محتاج به نان شب هستی چرا وقتی کمکی به تو می شود همه ی پول را یک چیز گران قیمت میخری ؟ خب شئونات را رعایت کنید . در شآن زندگی خود وسایل بخرید نه در شآن چشم و هم چشمی .


فقر طبیعی :

عده ای از مردم فقیرند ، مصلحت خداست یا هر اتفاقی که افتاده برای افراد، مثلا مرد خانه تصادف کرده و از کار افتاده و ...

راه حل ها :

- انفاق باعث سرخوردگی فقیر نشود : طوری باشد که وقتی می روید انفاق می کنید استعدادهای فقیر هم کشف کنید، کسی که دائم به او انفاق شود سرخورده می شود و احساس بطالت می کند، باید جوری انفاق کنید که اگر امروز به او پولی دادید سال بعد نصف ان پول را لازم داشته باشد ، سال بعد اصلا لازم نداشته باشد . این آدم باید به درجه غنا برسد مگر کسانی که مشکلاتی دارند که رفع نمی شود .


- منابع کشور نه به سیستم سوسیالیستی بلکه بصورت وسیع توزیع شود مانند پروژه هدفمندی یارانه ؛ توزیع عادلانه ی ثروت که مردم از سوبسیدها سوءاستفاده نکنند .


- باید در منابع اشتراک وسیع باشد . ما در جهان در منبع نفت و گاز اول هستیم پس نباید فقیر وجود داشته باشد ، حتما اشکالی در سیستم توزیع وجود دارد .

سیستم کشور طوری است که به سرمایه دار احترام می گذارد برای سرمایه گذاری اما لطفا چک شود که فرد این سرمایه را از کجا آورده است ؟!


امام علی (ع) :

ندیدم کاخی را که حق کوخی خورده شده باشد .


- امام صادق (ع) :

مومن بیشتر از یهودی کار می کند و کمتر از درویش بر میدارد .

ما دو مدل زهد دارد : زهد اخذ – زهد پرهیز

زهد پرهیز هزاران دلیل دارد . زهد اخذ می گوید کار می کند اما کم بر میدارد . سیستم مومن قناعت است که زیاد کار می کند و درآمدش را توزیع می کند .


در فرهنگ قناعت نمی گویند کم کار کنید تا راحت باشید ، می گویند زیاد کار کنید اما قانع باشید و لذت ببرید .


انقاف باید باعث سازندگی باشد ؛ باید شخص با این سرمایه ای که به او داده می شود برود و جایی را آباد کند ، خداوند مومن تنبل را مبغض می داند . پدرهایی که مال و اموال دارید آنقدر به فرزندان ندهید که فرزند تلاشی نکند .


انفاق باید باعث همبستگی شود ؛ بعضی از انفاق های ما باعث وحدت می شود . سیستم باید طوری باشد که وقتی شما انفاق می کنید انقدر ظرفیت داشته باشید که فرد احساس حقارت نکند و منت نگذارید اما این را هم باید بفهمد که شما به او انفاق کرده اید و رشته محبت بین شما بیشتر شود .


انفاق باید زمینه ساز دوستی بین دولتها شود ؛ پیامبر اکر (ص) وقتی داشتند غنایم را تقسیم می کردند سهم ابوسفیان که منافق بود را دو برابر می داد ، اطرافیان اعتراض می کردن پیامبر می فرمود شما نمی دانید که نگاه داشتم ابوسفیان با پول یعنی نگاه داشتن جان مومنین از فتنه .

کمک مالی به دشمن برای دشمنی نکردن عین انفاق کردن به مسلمین است .


انفاق باید با معرفی الگوهای روبرو همراه باشد ؛ که حاتم طاعی های اساطیری دیگر در امروز خریدار ندارند . باید مدرسه ساز ها و خیرین را ببینند مردم و معرفی شوند اما ریا نشود .


بحارالانوار – ج 52 – ص 372 : پیامبر اکرم (ص) :

انفاق باید در جامعه اسلامی آنقدر وحدت بین مسلمین را زیاد کند تا کلمه انفاق یک کلمه تخییری شود .


امام صادق (ع) :

آنگاه شما به مرز تشیع رسیده اید که بدون اطلاع یکدیگر از اموال همدیگر استفاده کنید .


شیعه را باید از نوع چرخه اقتصادی و نوع برخوردش در اموال خود شناخت .


عده ای هستند ذاتا بخشنده آفریده شده اند و هرچه درآمد دارند را می بخشند ؛ که اینها را باید تعدیل کرد.

عده ای هستند ذاتا بخشنده نیستند اما مهربانند ؛ اینها را باید تحریک کرد .

عده ای هستند نه بخشنده اند نه مهربان ؛ باید به زور از آنها گرفت .

 

 

 

 

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۲