منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۴۹ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( کیاست [1] )

عقلی که داریم می گوییم به معنای عقل واقعی است یک چیز عاقلانه که ممکن است فردی تشخیص دهد و دیگری خیر و استفاده عملی از عقل وداشتن دید واقعی .

4نوع کیاست داریم :

کیاست دینی - کیاست شخصی - کیاست اجتماعی – کیاست سیاسی

تعاریف کیاست :

سوره یوسف – آیه 108 :

قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ

بگو این است راه من که من و هر کس پیروى‏ام کرد با بینایى به سوى خدا دعوت مى‏کنیم و منزه است‏خدا و من از مشرکان نیستم

من و کسانی که از من پیروی میکنند دعوت میکنیم در مسیر خدا که از کیاست و عقل خود استفاده کنید

سوره انعام – آیه 104 :

قَدْ جَاءکُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ
آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، و من نگهبان شما نیستم.

کسی که از بصیرت و کیاست خود استفاده می کند سود می کند و کسی که از عقل خود برای کاربرد در زندگی استفاده نمی کند حتما ضرر خواهد کرد

غرر الحکم – ج 1 - ص 19- امام علی ع :

الفتنة البصیرة : هوشیاری، عقل و بکارگیری هوشیاری کیاست است.

استقامت فهم و سرعت فهم به کیاست توست.

استقامت فهم یعنی اینکه مثلا فردی کلاس کنکور می رود که ضریب های مختلفی دارد . مثلا کلاس 1 ضریب 4 است و کلاس 6 ضریب ندارد این فرد هوش اصلی اش را می گذارد برای کلاس 1 و به کلاس شماره 4 کمتر توجه می کند.
کیاست اینگونه نیست. آدمی که کَیِس است این آدم استقامت فهم دارد

مومنی که کیاست دارد برای اینکه بخواهد چیزی از دین بفهمد الزاما در حسینیه پای جلسه نمی نشیند .

برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هرورقش دفتری است معرفت کردگار

این آدم در مسیر فهمش استقامت دارد و از هر چیزی برداشتی می کند

در 2 جای قرآن و روایات داریم که میگویند اطلبو العلم و اسم می برند از علم؛ در بقیه جاها علم حذف به قرینه معنوی است.
وقتی می گویند سیرو فی الارض یعنی می گویند بروید و بگردید همه جای عالم را در اینجا منظورش اطلبو العلم است؛ بگردید و فراغت کنید و علم را فراهم بگیرید.

در استقامت فهم این معنای کیاست است یعنی شخص می بیند، می شنود، می خورد، می خوابد، برداشت می کند.

مومنین کسانی هستند که ایستاده و نشسته و خوابیده ذکر خدا را می گویند . عده ای فکر می کنند ایستاده ، نشسته و خوابیده ذکر خدا گفتن یعنی دائما سبحان الله گفتن - میگوییم نه ذکر خدا یعنی بهوش یا بیهوش فرد دائم در پی کسب معرفت است.

وقتی در قرآن کریم می گوید أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ روی کیاست من و شما حساب می کنند که ببینند شتر چگونه خلق شده و از شتر میرود به سمت عرش .

میگوییم چه ارتباطی دارد شتر و آسمان باهم ؟! در اینجا با آدم های با هوش کار دارند منظورش فقط شتر نیست تو به موتور هم باید به دید شتر نگاه کنی .منظور از شتر و آسمان یعنی من با کیاست کار دارم.

استقامت فهم و سرعت فهم :
خیلی مهم است که آدم چقدر سریع به آن منتقل شود، کیاست اعم بر بصیرت است

بعد از واقعه کربلا مثل این شب ها تائبین راه افتادند ، جمعیتی که اگر این ها زودتر راه افتاده بودند این اتفاق نمی افتاد .
به این نمی گویند کیاست ؛تائبین خیلی زحمت بکشند حسابشان را صفر کردند چون دیر فهمیدند .

امت می رسیدند خدمت امیرالمومنین ع که اقا نصیحتی کنید، امام صحبتی می کردند که در شان خودشان نبود – بسیار ساده بود .امیر المومنین با این عظمت علمی چیز های ساده می گفتند چرا؟چون این ها خیلی دیر می فهمند .

آقا می فرمودند سوال کنید تا به سوال هایتان جواب دهم ؛ نویسنده کاتولیک آلمانی می گوید که دیدم جایی امام فرمودند بپرسید از هر چه که می خواهید از این زمان و زمان آینده و گذشته و ...و افراد سوالات خیلی ساده ای کردند .

نویسنده آلمانی بسیار ناسزا به زبان آلمانی میدهد که ما الان کلی مشکلات در جهان داریم که آن زمان امام با دانستن غیب و کنار رفتن پرده های غیب می توانسته حل کند این مشکلات را بعد حالا فرد رفته سوال کرده چند تعداد مو روی صورت من است ؟
حالا اگر امام می فرمودند وقتی کیاست نبود آیا گفته ها جواب میداد.

روزی 3 نفر با ادعای کیاست آمدند خدمت امام علی (ع) گفتند موعظه کنید وقتی آقا نصیحت کردند 3 نفر گفتند خصوصی آمدیم موعظه بگیریم این صحبت هایی که شما فرمودید برای آدم های عادی است.

امام فرمودند درجه ای از بصیرت و کیاست می خواهد، افراد گفتند ما این مراحل را رد کردیم ، تا حدی که میدانیم تو امامی و به عالم غیب راه داری و خلیفه الله هستی – امام فرمودند : انا الاول و انا الآخر - 3 نفر به هم نگاه کردند گفتند امام کفر میگوید و گفتند ما همچین گمانی به تو نمی بردیم و خواستند که راه خود را بگیرند که بروند امام به در خانه اشاره کردند که بسته شو، در بسته شد و افراد آمدند نشستند و امام فرمودند اناالاول یعنی اولین کسی هستم که اسلام آوردم و اناالآخر یعنی آخرین کسی هستم که با پیامبر می مانم .
افراد قانع شدند ، در صورتی که منظورامام این بود که من قبل از همه خلق شده بودم ولی دیدند که اینها مطلب رو نمی گیرند.آقا به غلام خود فرمودند : دیدی اینها اهل کیاست نیستند .

فواید کیاست :


* توسعه دیده و شرح صدر : انسان کیس لازم نیست که الزاما برای معرفت و علم تجربی و علوم الهی سیستمی باشد که او را پرورش دهد و این آدم خود بخود پرورش پیدا می کند.

در انسان این سیستم قرار داده شده است؛ مثلا فردی در جایی به دنیا آمده است که تا به معرفت و قرآن و ... برسد 50 ساله شده است . خداوند می فرماید در وجود همه شما به میزانی که هدایت تشریعی قرار داده شده است هدایت تکوینی هم قرار داده شده است.

سلمان وقتی رسید خدمت پیامبر فقط شهادتینش مانده بود خودش مسلمان بود و گفت خودم رسیدم به دین ابراهیم.

* عاقبت بین و حقیقت بین : فرد کیس حقیقت بین است !

در مجلس امام حسین ع به شما پیشنهاد می دهند که 5 میلیارد بشما می دهیم جلسه را ترک کن ، چقدر طول می کشد که تصمیم بگیری ؟! انسان کیس بدون تامل قبول نمی کند اما فردی که کیاست ندارد باخود فکر می کند که الان 5 میلیارد را قبول می کنم و بعد برمی گردم!

برادر من این 5 میلیارد ضمانت شیطان است که دیگر برنمی گردی ! محال است برگردید.

انسان وقتی کیس باشد وقت لازم ندارد چون این مورد را در ذهنش پرورانده است
فردی که کیاست ندارد با خود فکر میکند که روی رحمانیت خدا حساب می کنم و میروم اما دیگر مطمئن باشید که راه برگشتی وجود ندارد.

منتظر است خدا که در این امتحان ها چه می کنیم؟

پیرمرده در لشکر عمر سعد بین بهشت و دوزخ معلق بود که به پسرپیغمبرشمشیر بزنم یا نزنم ؟ اگر بزنم عمر سعد به یزید میگوید که من زدم و پاداش میدهد، نزنم خب دیگری میزند . پیرمرد اشک هایش را مخفی کرد و رفت و گفت پاداش می گیرم میروم توبه می کنم . شمشیر زد وقبل از گرفتن پاداشش فوت کرد.

غیر از شیعیان کسی ابا عبدالله را نکشت.

چرا فکر می کنیم تاریخ تکرار نمی شود و ما در لغزش نیستیم؟! چرا ما که عمری لرزان هستیم و لب مرز حرکت کردیم اینقدر به خودمان اطمینان داریم ؟!

کیاست به ما دستور میدهد که مومن قبلا چیزها رو با خودش چک کند و بررسی شود و می گوید من یک لحظه چشم زدن غافل نباشم از اطرافم . سریع تصمیم می گیرد و معطل نمی کند.

موانع کیاست:

غررالحکم – ج 1- ص 94 :

+ پر خوری مانع کیاست می شود . به دلایل علمی کاری نداریم
دلیل غیبی امام علی (ع) می فرمایند: زیاد که می خوری باعث می شود نتوانی فکر کنی.

اندرون از طعام خالی دار / تا در آن نور معرفت بینی


غررالحکم – ج 2 - ص 655:

+ دنیا آخرین حد میزان افراد احمق و کور دل است کسانی که برای زندگی در یک مسئله فقط دنیای آن را می سنجند .

هر چیزی می بینند را می شمارند ، کلمه ای مثل عشق و ورودش در وفا و علاقه اینگونه است که این عشق برای من چه دارد ؟ چقدر دارد ؟!

کسی که محور اصلی دیدگاهش دنیاست هیچ گاه بویی از بصیرت و کیاست نخواهد برد.

خدمت امام علی ع گفتند کمی دیانت و کیاست را از معاویه یاد بگیر، چقدر آدم پیچیده ای است .
آقا فرمودند اگر ما بخواهیم شیطنت کنیم خیلی از معاویه مکار تریم " مکرو و مکرالله .. " معاویه از کوردلی این کارها را انجام می دهد و اگر هوش و کیاست داشت این کارها را انجام نمی داد زیرا ادم باهوش فریب شیطان را نمی خورد.
من باهوش هستم که دارم دنیا و آخرت و مردم و خدا را درست می بینم.

انسان های باهوش دنیا محور آنها نیست .

نمونه ی انسان های کیس همین بسیجی هایی که در 15 -16 سالگی وصیتی نوشتند که امروز بزرگان و عارفان ما که می خوانند پشت انها می لرزد .

کیاست سن و سال ندارد بلکه به درجه ایمان بستگی دارد.

غررالحکم – ج 1 ص 362 :

+ آرزوهای کاذب کیاست را کور می کند – آرزوهایی که می دانی هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد.

+ غفلت طولانی کیاست را کور می کند

غفلت طولانی به این معنا نیست که فرد برود و 60 سال دیگر برگردد ؛ از نظر دین اگر بی توجه شما به فضائل و نوائل و توسلات و مباحث دینی بیشتر از1 روز طول بکشد ، به همان میزانی که غفلت کردی سلول های کیس مغزت می سوزد و از کیاست تو کم می شود.

امام علی ع : زیرک کیس کسی است که فضائل خود را زنده نگه می دارد.


در زمان جنگ از یکی از بزرگان ( یا آیت الله حسن زاده آملی یا آیت الله جوادی آملی بودند ) پرسیدند که آقا چجور هست که عده ای میان جبهه که کلا از همه چیز تعطیل هستند و لات و عرق خور و .. هستند اما راه خودشون رو پیدا می کنند ؟!

ایشون فرمودند اینها یک فضیلت مهمی دارند که با هر سختی هم که شده این فضیلت را زنده نگه داشته است .

مثلا فرد نه نماز می خواند نه روزه نه دین و پیغمبری دارد و از همه چیز تعطیل است اما ناموس پرست است و همه دختران و زنان را مانند خواهر خود میبیند و این فضیلت را برای خود نگه داشته است ؛ می گویند همین مورد روزی به راه او خواهد آمد و او را برمی گرداند .

نداریم در تاریخ این مدل ادم هایی که فضیلت داشته اند و برنگشته اند و نداریم در تاریخ آدمهایی که فضیلت نداشته اند و برگشته اند !

فردی را در همین شیراز می شناسم که الان بین 55 تا 65 سال سن دارد ؛ برای خود من تعریف کرد که 35 سال همه کاری کردم و همه خلافی را مرتکب شدم اما یک دهه محرم همه چیز را تعطیل کردم و علم مشکی به سر در خانه زدم و با همان پول حرام نذری دادم با اینکه میدانستم اصلا نمی ارزد ، اما همین دهه 1 سال است که دست من را گرفته است .

اینگونه افراد با نیتی جلو میروند که میدانند نمی ارزد و قبول نمی شود نه با نیت اینکه من را به بهشت ببرد.

اغلب کسانی که بعد از 10 – 15 سال برمی گردند یک فضیلت را در خود نگه داشته اند .

خواهر من! برادر من ! در آخر دهه بشینید و فضائل خود را یادداشت کنید و آنها را نگه دارید و بخود قول دهید که تا آخر عمر انها را حفظ کنید و بدانید هر فضیلتی که از دست می رود درجه ای از کیاست شما هم از بین می رود .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۴