منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( انفاق [1] )

مشکل خداوند متعال ، مشکل جمعیت نیست بلکه مشکل توزیع است .

دلیل اصلی و حکمت اصلی نفاق آن است که خداوند دوست ندارد مهمانانش در زمین از مادیاتی که آفریده است ( دارایی ) کم بهره باشند .
خداوند متعال دارایی را در حد رفاه برای همه مردم خلق کرده و آنکه در سیستم خلقت دستکاری میکنند مخصوص حیوانات است نه انسانها.

تک تک انسانها خلیفه الله هستند و خداوند قبل از خلقت ما یک برنامه مدون را چیده و روزی و وظیفه ای را برای ما در زمین قرار داده و پس از برنامه ریزی ما را خلق کرده و یک پکیج کامل از نقطه شروع زندگی ، مسیرها ، هدایت ، حرکت و .. تا نقطه پایان برای ما بسته است .

اینکه عده ای از گرسنگی میمیرند و عده ای بی خانمان هستند مشکل خلقت خداوند نیست بلکه مشکل در توزیع است .


عده ای در جامعه بیشتر از حد رفاه مصرف میکنند و چون اصراف میشود باعث میشود که عده ای دیگر کمتر از حد رفاه استفاده کنند .
در اینجا انفاق میگوید افرادی که بیشتر از حد رفاه نصیبشان میشود بدهند به افرادی که کمتر از حد رفاه بهره میبرند .

تشریف ببرید در سایتهای فروش حیوانات ( نه سایتهای خارجی ، همین سایت تهرانی ها و شهرهای خودمان ) قیمت یک قلاده حیوان 5 میلیون تومان زده و هزینه نگهداری همین حیوان ماهانه 5 میلیون است ؛ همین موضوع یعنی بالاتر از حد رفاه.

این یک قانون طبیعی است که هر دهه مصرف تو از دهه قبل بالاتر رود و میزان توقعات و امکانات هم بالاتر میرود .
آمال و آرزوهای جوان 50 سال قبل با جوان امروز قابل مقایسه نیست ؛ خب بر همین اساس خداوند هم دهه به دهه روزی را زیاد میکند .

هر فردی برای اینکه میزان رضایتش بالاتر رود میزان مصرف او بیشتر میشود و در مقابل مصرف توقع عم بالاتر میرود ؛ پدران جامعه را ببینید ، بیشترین میزان رفاه در آن دوره چه بوده و با تعریف امروز مقایسه کنید که چقدر متفاوت است .

مشکل امروز ما فاصله بین غنی و فقیر است و فاصله طبقاتی و حکومتهایی که توانسته اند فاصله را کم کنند انفاق را اجرا کرده اند از طریق سیستم حکومتی مثل مالیات و ..

بعضی از سیستم ها هستند که اسلامی نیستند ؛ این دولتها کسانی هستند که اقتصاد دولتی را حاکم میکنند .
مثلا در شوروی سابق مالک خصوصی وجود نداشت و همه مستاجر دولت بودند و همین حکومت امروز سوریه و چین و حکومت های مارکسیستی سیستم انفاقی دارند و اجازه نمی دهند رفاه بر جامعه حاکم شود .
در سیستم حکومتی چین امروز که اقتصاد جهان را در دست گرفته است کسی اجازه رفاه ندارد و عده ای در کارخانه بدنیا می ایند و در کارخانه هم می میرند.

خداوند متعال برای انسانها کرامتی قائل است که اجازه نمیدهد انسانها کرامت خود را به دولت بدهند و مستاجر دولت باشند. در حکومت اسلامی با رعایت حق خود هر کس باید مستقل باشد و به میزانی مصرف کند که عده ای کمتر از حد رفاه مصرف نکنند .

انواع انفاق :

زکات : یکی از زکات ، زکات فطریه است که بر همه واجب است
و نوع دیگری از زکات است که به ما مربوط نمیشود و مربوط به روستاییان و کشاورزان است و یا کسانی که طلا و نقره های سنگین دارند .

خمس :

سوره انفال – آیه 41

وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

و ( ای مؤمنان ) بدانید که هر چه غنیمت و فایده برید خمس آن خاص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه سفر ماندگان ( از خاندان او ) است ، اگر به خدا و به آنچه بر بنده خود ( محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلم ) در روز فرقان ، روزی که دو سپاه ( اسلام و کفر در جنگ بدر ) روبرو شدند نازل کرده ایم ایمان آورده اید ، و خدا بر هر چیز تواناست.

اگر خمس را همه بدهند یقینا ان قشری که مستضعف هستند از فقر بیرون می ایند
این دو انفاق ( زکات و خمس ) اجباری است .

سوره معارج – آیه 24 و 25


و الذین فى امولهم حق معلوم (24)
للسائل و المحروم (25)


و حرص خود را در راه بندگى خدا به کار مى برند و کسانى که در اموالشان حقى معلوم است
براى سائل و محروم

خداوند در اموال شما یک حق معلومی را قرار داده است برای مستضعفین که بر شما واجب است انفاق کنید .
از امام صادق ع پرسیدند حق المعلوم یعنی چه ؟
امام : یعنی روزانه ، هفتگی ، ماهانه؛ وابسته است به شرایط ان روز اجتماع شما که انفاق کنید .


اگر در شهری اتفاق غیر مترقبه ای افتاد ف کارمندان که حقوق آنها حق مسلم آنهاست وظیفه دارند میزانی از حق خود را به آسیب دیدگان انفاق کنند ( این یعنی حق المعلوم )

صدقه

قرض :

بحارالانوار – ج 100 – ص 138


در روز قیامت صدقه 10 برابر پاداش میگیرد و قرض دادن 18 برابر. زیرا :


1.قرض حتما بدست نیازمند میرسد
2.قرض فرهنگ بد گدایی را ترویج نمیدهد
3.قرض گیرنده تحریک میشود برای کار کردن و ادای قرض خود
و ...

در قرض 2 مشکل وجود دارد : اول اینکه فرهنگ قرض دادن باید جا بیفتد و دوم فرهنگ قرض گرفتن .

امروزه افراد موقع قرض گرفتن بدهکارند و موقع پس دادن طلبکار!


بنده تا این سن زندگی ام هرچی آدم دیدم قرض گرفته با روی خوش بوده و همان آدم وقتی خواسته پس بدهد با روی بد و طلبکاری پس داده. این فرهنگ بسیار بدی است ، مردم میترسند پول قرض بدهند نه بخاطر از دست دادن پول بلکه بدلیل از بین رفتن رفاقت ها .

امروزه مدیون های جامعه ما به بانک آمار بسیار سنگینی دارند ، بعد مردم شاکی میشوند چرا به سختی وام میدهند ؟1 خب برادر من شما هم به سختی پس میدهی .. این مشکل مردم است نه مشکل از دولت

انفاق های غیر مالی :

سوره بقره – آیه 3

الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ ممَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ


پرهیزکاران آنها هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان مى آورند، و نماز را بر پا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنها روزى دادهایم انفاق مى کنند

از دارایی هایی که روزی شماست انفاق کنید . بین رزق و پول و مادیات خیلی تفاوت است . پول و مادیات زیر مجموعه رزق است . ( رجوع به سخنرانی رزق )

انفاق های غیر مالی اولا اینکه واجب است ، دوما همان اثراتی دارد که انفاق های مالی دارند .

انواع انفاق های غیر مالی :

علم : علم خود را در هر قالبی توزیع و ترویج دهید که هم فضل دارد و هم بر شما واجب است

جاه : در جاهایی که میتوانید دست دیگران را بگیرید به انها کمک کنید و مقام دهید .

اعتبار : در جاهایی که میتوانید از اعتبار خود استفاده کنید ( به روحانی ای گفتند در شب قدر به مردم بگو کمک کنند و صدقه دهند ، گفت من شآن منبر را بالاتر از این میدانم ! خب شآن منبر چیست ؟ غیر از این است که تو از اعتبار خود استفاده میکنی و حرفی را میزنی که مردم میپذیرند ؟ )

قدرت

زیبایی : انفاق زیبایی یعنی در زیبایی هایی که در عالم وجود دارد همه را شریک کنیم و انهارا که خدا خلق کرده است را پنهان نکنیم

پیروزی : در شکست ها همه گم میشوند و ناپدید ف اما در پیروزی ها همه سعی میکنند ان را به اسم خود تمام کنند و برای خود مصادره کنند . در انتخابات امام می فرمایند : پیروزی واقعی حضور است و مردم
پس در پیروزی ها هم شریک کردن و توزیع باشد نه اینکه فقط من عامل پیروزی بودم .

احسان و نیکوکاری : خوبی های خود را محصور یک نفر نکنید و ان را بین همه پخش کنید

تحمل نابخردی ها : در خصوصیات انسان عاقل میگویند : شکر عقلی که خدا به تو داده است این است که در مقابل جهالت ها تحمل داشته باشی ( انفاق عقل )

بحران :
فردی به تو میرسد که بحران دارد و ناراحتی دارد و منطقی هم نیست ، اون حق خودش میدونه که یک سری از ناراحتی هاشو سر تو خالی کنه و تو وظیفه داری که تحمل کنی

سلامتی :
انفاق سلامتی درصدی از آن شکر سلامتی است و درصد دیگر رسیدگی به کسانی که سالم نیستند و دعا برای انها
رسیدگی حالا چه به صورت عیادت و چه به صورت دعا – بالاترین مصداق انفاق سلامتی دعا برای دردمندان عالم است .

بحار الانوار – ج 93 – ص 7

انفاق زبان :

انفاق زبان خیر خواهی برای مسلمین عالم است
آگاهی دادن غافلان

اگر بینی که نابینا و چاه است / اگر خاموش بنشینی گناه است

تسبیح و ذکر

انفاق دست : بخشیدن و سخاوت داشتن و نوشتن ( نگارش علوم )

انفاق چشم : نگرستین از روی عبرت – درصد زیادی از دیدن ها باید برای عبرت گرفتن باشد و از روز تو شب شد و تو از دیده ی خود عبرتی نگرفتی انفاق چشم را انجام نداده ای ..

هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان ایوان مدائن را آیینه*ی عبرت دان

و چشم پوشی از شهوات و گذر کردن از میل های دنیایی

انفاق گوش : گوش دادن به حکمت ها برای بهتر شدن در مسیر دنیا و آخرت
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۲