منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۴:۰۹ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( اخوت [1] )

اخوت دلالت بر همراهی بین دو نفر را دارد .

گاهی اوقات پیش می اید که به کسی خیلی علاقه داشته باشید و او را بپرستید اما با او مخالف باشید ، این اخوت نیست .

انواع اخوت در قرآن :


مائده ایه 30 = برادران تنی

نساء ایه 23 = برادران رضایی ( ناتنی)

ص ایه 22 = همراهان

اعراف ایه 65 = خویشاوندی

شعرا ایه 161 = شهروندی

حجرات ایه 10 = اخوت ایمانی

ال عمران ایه 156 ، 167 = اخوت شیطانی

یکی از گمشده های ما در روابط اجتماعی در اسلام و ایران و جهان همین بحث اخوت ایمانی می باشد .

سوره ال عمران ایه 103 :


وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا


ذکر کن نعمتی که خدا بر شما داده و ان اینکه شما با هم ارتباطی نداشتید و بعضی ها دشمن بودید ، خداوند بین قلوب شما الفت نهاد و صلح کردید در حالی که به نعمت خداوند با هم برادر بودید .


شرایط شکل گیری اخوت :

ایمان :

اخوت بین مومنین شکل میگیرد؛ زیرا کار ، کار خداوند متعال است .

یعنی محبتی که بین افراد در جامعه اسلامی شکل میگیرد کار خداوند متعال است .


هرچقدر ایمان بالاتر برود اخوت محکم تر شکل میگیرد و اگر ایمان برسد به درجه عصمت ! در یک کلام هیچ اختلافی شکل نمیگیرد بین دو نفر .

همانطور که امام فرمودند اگر تمام امامان و پیامبران روی زمین بیایند در یک کلمه اختلاف پیدا نمیکنند .

غافل اند کسانی که با رفع سوء تفاهمات بدون ترقی دادن ایمان ، سعی در اخوت در جامعه اسلامی دارند .

مومنین به اندازه ایمانشان به همدیگر نزدیک میشوند .

سوره حشر ایه 14 :

لا یـقـتـلونکم جمیعا الا فى قرى محصنة او من وراء جدر بـاسـهـم بـیـنـهـم شـدیـد تـحـسـبهم جمیعا و قلوبهم شتى ذلک بانهم قوم لا یعقلون

شتی : اخوت های غیر ایمانی

عده ای هستند که در جمعشان خداوند هیچ موضوعیتی ندارد و مثلا پول و مسائل مالی موضوعیت دارد . این جمع بعد از مدتی منفجر میشود .

ممکن است با هم هیچ مشکلی نداشته باشند اما با اخوت اقتصادی هم نزدیک شده اند و وقتی با مشکلی روبرو شدند همه شان میشوند دشمن یکدیگر .

پس هر جمعی که بین انها مشکل ایجاد شود و دلخوری پیش اید یقینا ان جمع مومن نبوده .

دو فرد مومن که بین ارتباطشان خدا هم موضوعیت دارد ممکن است دعوا کنند و توی گوش هم بزنند اما پای همدیگر ایستادند و پشت هم هستند .

وقتی ایمان بین جمع باشد نباید به دشمنی و دلخوری و جدایی منجر شود .

آن زمان فرمانده مان میگفتند :

دوستی که بین بچه رزمنده ها ایجاد شده دوستی ای نیست که در دبیرستان ها و میدان فوتبال شکل گرفته باشد ، پیوند عاشقانه بین رزمنده ها ، خداوند در پشت خاکریزها با خون امضا کرده است .

در جمع های مومنین هرچیزی که باعث جدایی شود شیطانی است و ما میپنداریم که اینها جمع هستند .


کافرها در کنار هم جمع میشوند اما شما نگاه به ظاهر جمع اینها نکنید ، همینها سر تقسیم دلارها از یکدیگر نمیگذرند .

همگرایی – همدلی – همراهی :

حجرات ایه 10 :

انما المؤ منون اخوه فاصلحوا اءخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون


جمع مومنین که اخوت ایمانی بین انها حاکم است اگر کدورتی هم پیش اید ، سریع کدورت را برطرف میکنند .

پیامبر اکرم ص :


هیچ خبری برای من خوشحال کننده تر از خبری نیست که یکی به من بگوید بین 2 نفر مشکل بوده ، برطرف شده
.

انفال ایه 46 :

وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ


و اگر نزاع کردید جمع های شما را از هم خواهیم پراکند .

توصیه بزرگان برای جمع های دینی :
اگر نزاع کردید خداوند شما را پاره پاره میکند .

ال عمران ایه 200 :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

در جمع واجب است بر شما این موارد :


صبر :

برای خود امادگی ایجاد کنید که صبر داشته باشید و جمع را به سمتی سوق دهید که همگی صبر داشته باشند و وقتی به نقطه صبر رسیدید نباید خدا را هم فراموش کنید .

با هم ارتباط برقرار کنید و اجازه ندهید در جمع تان گناه رسوخ پیدا کند .

اصول کافی ج 2 ص 175 :


مواسات :

حق مومن بر مومن این است که او را قلبا دوست داشته باشد و بعد هم در جهت اقتصادی و مالی بر او مواسات ورزد .

با دستورالعمل و قانون نمیشود مواسات را برقرار کرد

این دوست داشتن قلبی و مهرورزی است که مواسات را برقرار میکند .

در جامعه ایمانی وقتی اخوت را بکار میبریم باید با حیوانات هم دل رحم باشید ، انسانها که دیگر جای خود !

امام صادق ع میفرمایند جامعه اسلامی مانند اعضای یک بدن هستند .
بنی ادم اعضای یکدیگرند ..

امام صادق بحارالانوار ج 7 ص 268 :


جان و روح 2 برادر ایمانی از روحی واحد سرچشمه میگیرد ؛ همانا پیوند روح مومن با روح خدا از پیوند پرتو خورشید با خورشید بیشتر است .
ایا میتوانی پرتو خورشید را از خورشید جدا کنی ؟


دو مومن در جامعه اسلامی اینگونه بهم نزدیک هستند و این نزدیکی از روح خدا نشعت میگیرد .

تک تک مومنین موظف هستند دلخوری ها را برطرف کنند .

مایه امنیت و ارامش :

امام صادق ع : اختصاص شیخ مفید ص 30 :

لِکُلِ شَیٍ شَیٌ یَستَریعُ علیه و ان المومن یَستَریح ُ الی اخی المومن


برای هر چیز در دنیا چیزی قرار داده ایم که به ان ارامش بخشد و ارامش مومن ، وجود یک مومن دیگر است .

مومنین باید موجب ارامش یکدیگر باشند . طوری که هرکس او را دید ارام شود و استرسش برطرف شود .

رفتار بین مسلمین و مسلمات باید اصلاحی باشد نه افشایی !

اگر روزی مومن ، دیگری را پرهیز داد از عملی ، انقدر اخوت زیاد باشد که فرد از تذکر شنیدن احساس ارامش کند .

امام علی ع :

محبوبترین فرد در جامعه اسلامی برادری است که عیب های من را به من هدیه دهد .

واجب است تقویت اخوت در جامعه اسلامی .

گذشت بر مبنای گذران زندگی :

برای نگذشتن تو پولی نمیدن اما برا گذشت تو هزینه میدن و هزینه ش اینه که ارامش تو را در جای دیگر تامین میکنند

ادب معاشرت :

بی ادب ، دشنام ده ، هتاک و .. در هیچ جامعه ای نمیتواند بار خود را بردارد و به سرمنزل برساند چه جامعه اسلامی چه غیر اسلامی .

فرد با ادب ولو غیر مسلمان بار خودش رو به مقصد میرساند و موفق میشود .

از همان کودکی روی فرزندان خود کار کنید که با کوچکتر و بزرگتر با ضمیر مفرد صحبت نکنند .

در کنار باادب ها احساس آرامش پیدا میکنیم .

برخی از برادران و گاها خواهران فکر میکنند بی ادبی افتخار است و با لودگی با هم رفتار میکنند که این امر بسیار ناپسندی میباشد .
تنها جایی که بی ادبی جایز است در برخورد با دشمن است .

ادب از منازل به محیط کار بیاد ، از محیط کار بیاد توی اجتماع و بعد بین همه تقسیم شود تا یک جامعه ایمانی با ادب رو شود .

خوشرویی – خوش گمانی – حرمت گذاری و حفظ حقوق :

این مسائل در بعضی از جوامع که اسلامی هم نیستند بیشتر رعایت میشود و خیلی برای حقوق یکدیگر احترام قائل میشوند .

امام صادق ع تحف ص 359 :

اگر در برخورد با دوست دو سوم زیرکی داری ، یک سوم هم باید تغافل داشته باشی .


امام علی ع غرر ج 5 ص 251 :

هر کس به سبب هر گناهی از برادران ایمانی اش فاصله بگیرد ، دوستانش کم میشود .

در جامعه اسلامی گنه کار نباید کنار گذاشته شود و فرد گنه کار هم نباید خود را کنار بکشد ( نه گنه کار ترد میشود ، نه گنه کار حق دارد خوشد را ترد کند )

دیدار و ملاقات :

خیلی از مشکلاتی که بین ماها وجود دارد بخاطر دوری است و وقتی نزدیک میشویم مشکلات حل میشود .

ارتباطات و زیارت شما بر هم واجب است !
وقتی ارتباط وجود ندارد بیخود سوءتفاهمات ایجاد میشود و وقتی ارتباط برقرار میشود خیلی راحت سوءتفاهمات رفع میشود .

مردم جذابیت هایی دارند که تا انها را نبینی نمی توانی دوستشان داشته باشی .


صلح دادن :

سعی کنید ادمی باشید که وقتی وارد جمعی میشوید همه از ورودتان خوشحال شوند و باعث وحدت باشید .
اگر دونفر در جمعی با هم مشکل دارند ، وقت ورود شما خیالشان راحت باشد که این کدورت را شما برطرف میکنید .

تک تک شما ها باید نقش محور وحدت را ایفا کنید !
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۲