منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۳:۵۴ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( نظم [2] )

+ اقدام یعنی از کار کوچک شروع کن، تا برسد به کار بزرگ.
خداوند تبارک و تعالی دوست ندارد که ما منتظر بنشینیم برای یک اتفاق خارق العاده و غیرقابل باور و معجزه ای.
جایگاه معجزه فقط در جایگاه ناتوانی هاست. پس وقتی توانایی هست، اقدام کن. قدم را بردار؛ ولو کوچک، ولو اندک.

+ طبق برنامه ریزی جلو برو.
مثلا برای ماه رمضانتان یک برنامه ی مادی و معنوی در نظر بگیرید و مطابق با آن جلو بروید.
مواظب باشید در برنامه تان عقب نیفتید؛ مقید باشید. وقتی برنامه شنبه قضا شد، حتما یکشنبه جبران کنید، در اولین فرصت پیش آمده.

+ عجله نکن.

+ حتما در برنامه ریزی هایت مشورت کن.
جایگاه مشاوره در مسائل جوانان بسیار خالی است. در برنامه ریزی درسی، علمی، اخلاقی.

+ کارهای زمان دار را تبدیل به کارهای اضطراری کنید.
ممکن است یک شب مریض بشوی، یک شب برنامه ای پیش بیاید، اتفاقی بیفتد، که فرصت عمل به برنامه ریزی کم شود. وقتی از قبل جلوتر از برنامه درسی و برنامه زندگی ات باشی، می توانی هم اوقات فراغت داشته باشی و هم برنامه های عادی زمان دارت به مشکل برنخورد. با این روش، به برنامه اضطراری اضطرابی تبدیل نمی شود.

+ قسمت هایی از زندگی که باید نظم وجود داشته باشد :

1. نظم فردی و شخصی
اگر در زندگی بسیاری از افراد موفق دقت کنیم، می بینیم در رفتارهای شخصی‌شان هم آدم های منظمی هستند.

2. نظم محیطی
امالی شیخ طوسی - صفحه 275 - امام صادق (ع) :
+ ان الله یحب الجمال و التجمیل.
 خداوند تبارک و تعالی زیبایی و زیباسازی را دوست دارد.

زیبایی یک امز ذاتی است، و زیباسازی یعنی قراردادن چیزهای نامنظم در کنار هم و ایجاد یک نظم زیبا.
اهل بیت (ع) حتی در لباس پوشیدن ساده شان هماهنگی را رعایت می کردند.
یکی از واجبات پیامبر (ص) مرتب کردن سر و صورتشان بود، حتی در زمان نهایت عجله. از اصحاب کسی نبود که نداند وقتی از مکانی رد می شدند و بوی عطر می آمد، پیامبر از آنجا رد شده.

+ خداوند تبارک و تعالی بینوایی و فقر را دوست ندارد.
هرگاه خداوند تبارک و تعالی به شخصی نعمتی می دهد، دوست دارد نعمت را در شخص و در حال استفاده ببیند.
برخی آنقدر بخیل اند که از نعمت هایی که خدا داده، حتی برای خودشان استفاده نمی کنند.

+ خداوند دوست دارد بنده لباس تمیز بپوشد، خانه اش را گچ کند و حومه منزل را جاروب زند.
روشن کردن چراغ پیش از غروب، فقر را می برد. [ منظور نشان دادن زیبایی خانه است تا حد ممکن ] و روزی را زیاد می کند.
وقتی انسان نعمت های خدا را خوب استفاده کند، روزی اش زیاد می شود.

در اینجا بحث تبرّج مطرح می شود. اگر در حد شئونات باشد و آه مردم را بر نیانگیزد، مشکلی ندارد و خداوند آنرا دوست دارد.
تبرّج یعنی نعمتی که خداوند داده است را بزرگتر نشان بدهی.

+ در نظافت شخصی شما، اثر عبادت بیشتر دیده می شود.
تاثیر نظافت در حال عبادت؛
در روایت داریم حتی کوچکترین چرک زیر ناخن، در روح عبادت تاثیر دارد.
و قرار هم نیست الزاما مردم ببیند تا در عبادت ما تاثیر داشته باشد.

آداب صلاة امام سجاد (ع) بقدری زیبا و قوی است که یکی از اصحاب که دارد وصف می کند، بقدری در نظافت امام غرق و مبهوت می شود که فراموش می کند از روح نماز امام بگوید!

+ دوست دارد در هنگام عبادت، شخص بسیار منظم و تمیز باشد و به مردان توصیه می کند ناخن های خود را از ته بگیرند و زنان از ته نگیرند.
نظافت شخصی اثر مثبت در عبادت، و بی نظافتی اثر نامطلوب دارد.
یکی از دلایل غسل زیارت، نظافت است. [ نه دلیل اصلی ]

+ نظافت محیطی و اثر عبادی
در برخی مکان ها نماز خواندن مکروه است. مثلا در راه، در حمام، در آشپزخانه. یکی از دلایل کراهتش کثیفی و آلودگی است.

3. نظم رفتاری
می فرمایند در رفتار دینی شما، یک سری چیزها رو بصورت منظم و روزانه توقع داریم :
یکی اینکه روزانه و بطور منظم و در یک ساعت خاص، برنامه ریزی داشته باشد برای پرداختن به محاسبه ی نفس.
در روایت داریم بهترین زمان، دقایقی قبل از خواب است. محاسبه کند، اگر روز خوبی داشته، سر به سجده بگذارد و شکر کند و استغفار کند. و اگر روز خوبی نداشته، سر به سجده بگذارد و استغفار کند و سپس شکر کند.

+ عزت نفس را از علائم نظم می دانند.
در زندگی عزت نفس داشته باشد و به هیچ قیمتی، برای هیچ مقام یا عاطفه یا هیچ چیزی در دنیا، آن را لکه دار نکند.

+ قدرت کنترل را از نظم می دانند.
آدم منظم، قدرت کنترل دارد. چون در جاهایی که بی نظمی پیش می آید، خودش را کنترل می کند و تمرین می کند برای جاهایی که نفس به او فشار می آورد.

+ نظم رفتاری محیطی یک قسمتش همین نظم شهری است که در روایت داریم شهرهای شما، خانه های شماست.
به میزان نامنظم بودن شما و عدم رعایت قوانین، در روح عبادات شما تاثیر دارد.

عیون الحکم - صفحه 460 - امیرالمؤمنین (ع) :
هرکس به امری که مهم نیست بپردازد، آنچه را که اهمیت دارد از دست می دهد.
نظم در أهم فی الأهم کردن امور زندگی؛
یک عده از مردم آنقدر به امور غیر مهم می پردازند که از امور مهم باز می مانند.
امور غیر مهم یعنی اموری که نه به درد دنیا می خورد و نه به درد آخرت. منظور تفریحات نیست، چون این ها حداقل به درد دنیا می خورد!
اموری که نه تنها به درد دنیا نمی خورد، ضرر هم دارد؛ این ها یقینا گناه است. چون تو اینقدرها در دنیا فرصت نداری.
 مانند برخی تکنولوژی های امروز که میزان هدر دادن وقت لازم ما را خیلی زیاد کرده، برای چیزهایی که نه تنها سود ندارند، بلکه اثرات بسیار مخربی هم روی زندگی و جسم و اعصاب و روح و روان دارند.
این ها باعث می شود از کارهای مهم زندگی باز بمانید.

4. نظم خوراکی
از نظر قرآن کریم دو شرط درمورد غذا هست برای موفقیت در زندگی مادی دنیایی و زندگی عبادی : حلالاً طیباً
1. حلال باشد
2. طیّب باشد.

فقط حلال بودن کافی نیست، طیب یعنی غذایی که بر زندگی مادی و معنوی شما اثر خباثت آلود نداشته باشد.
غیر طیب غذایی است که ضرر دارد و می دانیم، ولو خوشمزه باشد!

تاکید دین اسلام بر نظم غذایی در دو نوبت خوردن غذاست : صبح و شام.
صبحانه و شام [ اول شب ] را کامل بخورد، و بین این دو وعده های غذایی سبک قرار دهد. این به دستگاه گوارش نظم می دهد.
بسیاری از کسالت ها و بیماری ها و حتی مشکلات عقلی مردم، بخاطر مشکلات دستگاه گوارش است. معده، مرکز تنظیم دین و دنیای شماست.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۱