منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۳:۴۰ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( مسئولیت [3] )

پس نتیجه میگیریم در شایسته سالاری به نکته ای که باید توجه کرد این است که ایا ان شخصی را که برمیگزینیم قبول مسئولیت میکند یا خیر ؟!

پیامبر اکرم ص :


اگر کارگزاری در حکومت اسلامی بر صندلی جلوس کرده باشد و از او شایسته تر و لایق تر باشد ، اگر صندلی را به فرد اهل تر و شایسته تر اهدا نکند خیانت کرده است به خدا و رسول خدا ص و امت رسول خدا ص .

باید بهترینها که قبول مسئولیت هم دارند را انتخاب کنیم نه انانکه شایسته هستند اما مسئولیت را با اصرار قبول میکنند .

افرادی که با اصرار بر پستی مینشینند انگیزه ای برا کار ندارند و بازدهی انها پایین می اید .

اغلب مردم وقتی از مسئولیت دور هستند فریاد شایسته سالاری سر می دهند ، چون به مسئولیتی نرسیده اند ؛ اما وقتی به انها مسئولیتی داده میشود ، دچار فامیل سالاری – رفیق سالاری میشوند که این نکته ایست که شما باید در سطوح پایین مسئولیت امتحان ان را پس دهید .

شما که میخواهید ان شاءالله فرداها پست های بزرگ را بگیرید امروز در پستهای کوچک شایسته سالاری را نشان دهید و تلاش هم بکنید که بهترین ها را انتخاب کنید 

یکی از سیستم هایی که در جامعه اسلامی باید بسیار بسیار فعال شود ، سیستم کنکاش و جستجو و ارزیابی مدیران است .

ما اصلا اجازهنداریم با حقوق مردم بازی کنیم .

باید در تمام سطوح مدیران مناسب انتخاب شود و با ان شاءالله و ماشاءالله کار بجایی نمیرسد .
در مسئولیتها و پستها تعارفات را کنار بگذارید و اگر کسی شایستگی ندارد ان را حذف کنید .

امروزه چیزی که باب شده است این است که پست را به شخصی میدهند و میگویند طرف ارزشی است .

این ارزشی بودن خیلی خوب است اما میبینیم فقط ! ارزشی است و هیچ هنر دیگری ندارد و این یعنی خراب کردن یک فرد ارزشی و واگذاری حقوق مردم به کسی که نماز میخواند اما مدیریت ندارد .

در بحث شایسته سالاری یکی از نکاتی که قابل توجه است این است که توجه شود فرد علاوه بر اینکه شایسته و ارزشی است بتواند کار را به نحو احسنت انجام دهد .

تفکر تکنو کرات : 
فرد فقط باید کار را به نحو احسنت انجام دهد و ارزشی بودن و مقید بودن مهم نیست !

مگر ما در جامعه امروزمان فرد ارزشی متعهد نداریم ؟؟
اگر نداریم که وای به حال مملکتمان که نتوانسته بعد از 20 سال انسان ارزشی متعهد بار بیاورد 

اما در جامعه امروزمان همچین کسانی را داریم !

گاهی اوقات پست ها در یک دایره ( کانون های قدرت و فساد ) محدود میشوند که دچار فساد در ان مجموعه میشود زیرا بدون نظارت جلو میرود . 


نظارت و ارزیابی کارگزاران :

از کارگزاران باید گزارش کار گرفته شود و اگر پول در اختیار انها قرار داده میشود هفته به هفته انها چک شوند .

پول ابزاری است که این قابلیت را برای هر فردی ایجاد میکند که او را به فساد بکشد که حضرا امام ره فرمودند حتی علمای ما را هم فاسد میکند !

در سیستم مدیریت و کارگزاری باید طوری باشد که مدیر بتواند درست و صالح ادامه دهد نه اینکه د نظارت کمین کند که کارگزارش زمین بخورد و او مچ بگیرد !

سیستمی باشد که فرد نتواند خلاف کند و نظارت و ارزیابی به معنای کنترل باشد نه مچ گیری 

نهج البلاغه – نامه 53

در بکارگیری کارگزارانت دقت کن و پس از ازمودن بکارشان بگمار/ آزموده ها را انتخاب کنید 
مومنانی هستند که خداوند قبلا ایمانشان را ازموده است نه مومنانی که فقط در مسجد دیده ایم ، در مسجد همه نماز گذار هستند 

با حیا باشند / کسانی را که حیا ندارند را رد کنید .

از خانواده پاکیزه باشند / بعضی از دوستان ادم های بسیار خوبی هستند اما در خانواده بسیار فقیری بزرگ شده اند که در طول عمر خود 10 هزار تومان را یکجا ندیده اند ؛ همچین کسی اصلا مناسب پستی نیست که 10 میلیارد را یکجا میبیند یقینا با مشکل روبرو میشود . 

و کسانی را برگزینین که با تقوا باشند و در مسلمانی سابقه درخشانی دارند ؛ زیرا اخلاق انها گرامی تر ، ابرویشان محفوظ تر و طمع ورزیشان کمتر و اینده نگریشان بیشتر است .

مسئولیت خانواده :

خانواده از 2 بعد بررسی میشود .

بعد اول : 

انم المومنون الاخوه

مسئولیت خانواده تحت عنوان یک خانواده اسلامی در جامعه .
مسلمانان همگی یک خانواده هستند و توقع دین از ما این است که مسلمانان جهان رحم یکدیگر باشند .

بعد دوم : 
مسئولیت خانواده به معنای خاص _ که در بحث این هفته ما نمیگنجد .

خصوصیات خانواده اسلامی :

یکی از مشکلاتی که حضرت امام ره خیلی روی ان تاکید داشتند و سعی داشتند با لطافت با ان برخورد کنند و با نرمی به جامعه تزریق کنند بحث وحدت کلمه بود .

امت اسلامی را توصیه میکردند به وحدت کلمه !
باید توجه داشت که امت اسلامی یک خانواده بزرگ است یا نه یک سری افراد متفاوت که در یک متمع کنار یکدیگر جمع شده اند .

وقتی در جامعه کار برادری پیش میرود و مرد جامعه را برادر خود و زن جامعه را خواهر خود میدانی خیلی از بی عدالتی ها و بی انصافی ها و فقر ها از بین میرود .

مسئولیت خانواده در اسلام این است که جامعه اسلامی را به عنوان یک جامعه نگاه کنیم و همانطور که برای خانواده خود دغدغه و اضطراب و حساسیت داریم به امت اسلامی هم اینگونه گاه کنیم .

مشکل تمام امت های اسلامی که امروزه به پا خواسته اند و انقلاب کرده اند مثل مصر ، تونس ، لیبی و .. این است که رهبر ندارند !

وقتی گفته میشود امت اسلامی کلمه " امام " مطرح میشود .
یک نفر باید حرف اخر را بزند . 

در جهان سوم دموکراسی جواب نمیدهد ؛ زیرا جهان سوم فرقش با غرب این است که جهان سوم بر مبنای اعتقاداتش رای مردم را نمیفروشد .

شرق بر مبنای اعتقادات است و دموکراسی برای خود غرب جواب میدهد که دین را زندگی خود حذف کرده اند .

در نتیجه وقتی رای مردم کفایت تمکین امتی را نمیکند نیاز به رهبر است .

پیامبر اکرم ص : 
رهبر داشته باشید ولو اینکه ظلم کند که رهبر ظالم بهتر از بی رهبری است . – بر شما باد امام –

و لذا امروز مفتی لیبی ابراز نگرانی میکند از ارتباط جوانان لیبی و مصر با ایران که ارتباط انها باعث نمیشود از ایران الگو بگیرند بلکه باعث میشود شیعه شوند .
چون میبینند در این سیستم شیعی ما است که امام و رهبر داریم .

جامعه اسلامی باید خانواده شود ، وقتی خانواده شود ، خانواده پدر دارد و در اینجا تقسیم مسئولیت میشود و در اخر حرف اخر را پدر ( رهبر ) میزند . 

این سیستمی است که باید در جامعه اسلامی حاکم شود .

انا و علیٌ ابوا هذه الامة 
من و علی پدران این امت هستیم 

( پدر یعنی کسی که حرف اخر را بزند – همان امام و رهبر )

وقتی گفته میشود پدر یعنی امام قوام یک جامعه اسلامی است و اگر نباشد و اگر امام در غیبتش تفییض اختیار نکند برای 
ولایت فقیه جامعه اسلامی شکل نمیگیرد .

وقتی جامعه یک خانواده باشد ، دشمنی هم باشد ، دشمنی قوم و خویشی است و دنبال نسل کشی نیستند .

وقتی جامعه یک خانواده باشد ، اختلافات دینی هم پیش نمی اید و شیعه و سنی در کنار هم به یک نتیجه واحدی میرسند .

و برای خانواده بودن باید از همین جمع های کوچک اغاز کرد .

یعنی شیعه باید به نقطه امامت و ولایت برسد تا بتواند ادعا کند که جهان اسلام را میتواند در دست بگیرد .

اخوت و برادری و برابری در خصوصیات جامعه اسلامی بعد از ظهور است 

نقطه اصلی کمبود جامعه ما نبود عشق و محبت و برادری است .

به مناسبت رحلت امام :

حضرت امام در میان علمایی بزرگ شده اند که 3 تفکر در ان زمان در حوزه بوده .

اول : اصطلاحا حجتیه :

معتقد بودند که در غیاب امام زمان هیچ تظاهر و انقلابی نباید انجام بگیرد و باید در انتظار نشست و سعی خودمونو در اصلاح جامعه کنیم برای ظهور .

دوم :آشیخ محمدکاظم یزدی پشت این تفکر بود :

معتقد بودند سیاست اختراع استعمارگران است و اگر ما وارد بشویم بازی خورده ایم و میگویند ما این 30 سال بازی خورده ایم و در دستان دشمن هستیم .
و این توهم بزرگنمایی عقلانی برای دشمنان است که دشمنان کوچک اطرافمان را بزرگ کرده اند .

سوم : توسط میرزای شیرازی مطرح شد :

روحانیت و حوزه باید دخالت کند و برود بزند و برگردد که نتیجه ان از دست دادن قسمت های بسیار زیادی از کشورمان در جنگهای زمان پهلوی بوده است .

تا رسیدیم به سال 59 که با تفکر امام اومدیم تو کار و هم شانیت خود را حفظ کردیم و هم ملیت خود را !
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۱