منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۳۴ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( تعادل [5] )

مثلا سفر عتبات یا مکه را توفیقی می دانند که اگر این توفیق بهشون رسید میرن ، یا مثلا ماه رمضان را برکتی میدانند در صورتی که برای شستشوی جسم ( حمام ) برنامه ریزی کامل دارند
اما فرصتهایی که برای روح ایجاد میشود را توفیق میدانند 

مشکل توفیق 2 مورد است :

اول اینکه فرد منتظر است که برسد و خود بدنبالش نمیرود و دوم اگر نرسید قضای آن را بجا نمی آورد.

توفیقی نگاه کردن به عبادت یعنی عبادت یک فضل است که هر زمان وقت شد سراغ آن میرویم درصورتی که ما نیاز دائمی به عبادت و پالایش روح داریم .

پس یک قسمت از تزکیه میشود استفاده از نور برای زدودن سیاهی ها .


تزکیه مالی : هرچند وقت یکبار مال خود را تطهیر کرده ( مال حلال ) _ در اینجا جایی برای بحث مال حرام نیست و ان شاءالله که بین ما نباشد _

منظور از تزکیه مالی این است که مثلا شخصی که حقوق میگیرد برنامه ریزی کند برای انفاق بصورت روتین و با اضافه شدن حقوق کمک خود را هم افزایش دهد . 

انسان متعادل اهل تزکیه است ! 

ربط تزکیه و تعادل در این است که اگر فرد به کفه های اعمال خود توجه نکند کفه چپ سنگینی میکند و فرد ضرر میکند .

کربلا فرصتی است برای تزکیه !

ماه رجب ، رمضان ، شعبان همگی فرصتی هستند برای تزکیه و توصیه ی من به همه دوستان این است که کتاب المراقبات را بعنوان یک مرجع همیشه در دسترستان باشد و هر روز از ان درس بگیرید .

تزکیه اعتقادی : 

این نوع تزکیه خیلی مهم تر از دو نوع قبل است .

یافتن ریشه ها ، پس مانده ها و بذرهایی مثل شرک ، حسد ، کبر ، کینه در قلب و کشف و زدودن آنها .

اگر دیدید در رفتارها و فشارها کم می اورید بدانید که در اعتقادات خود مشکل دارید 
که اعظم این مشکل ها شرک است و در جامعه جهانی ما شرک بشدت وجود دارد و خیلی از انسانها راجع به شرک احساس گناه نمیکنند .

تعریف شرک : در جاهای مختلف عواملی را غیر از خدا موثر دانستن میشود شرک !
خیلی ها درگیر همچین چیزی هستند اما احساس خطر نمیکنند .

اهل محبت و تعادل :

شهید مطهری (ره) : 
تاثیر نیروی محبت در زایل کردن رذائل از قبیل تاثیر مواد شیمیایی بر فلزات و به عقیده اهل عرفان محبت پاکان مثل دستگاهی خودکار خود بخود رذائل را جمع کرده و بیرون میریزد .

این یک سیستم است که اگر نسبت به اهل بیت و بزرگان و پاکان در دل محبت داشته باشید و این محبت در روح تو حاکم شود خود بخود رذائل را پاک کرده و بیرون می ریزد .

بنده بسیاراعتقاد دارم به اشک و بکاء محبتی و عشقی !

اگر با مدح اهل بیت اشک ریختی این اشک جواب میده ، خب با روضه سنگ هم گریه میکنه و توصیه من به مداحان اهل بیت اینه که فیتیله روضه رو بکشند پایین و مدحی و مناجاتی بروند جلو .

خداوند فرمود موسی اگر خواهی مرا دوست داشته باشی باید خلق مرا دوست داشته باشی و اگر میخواهی بغضت را بمن نشان دهی آن را به دشمنان من نشان ده . 

اگر فردی دوستان و هم نوعان و همین امت اسلامی خود را دوست نداشته باشد محبت اهل بیت ندارد .

هل الدین الی الحب و البغض " دوستی دوستان خدا و دشمنی دشمنان خدا "
انی سلمن لمن سالمکم " محبت پاکان و خوب ها "

کسی که عاشق اهل بیت است نسبت به مومنان و اهل امت خود رحیم است و اگر بغضی هم دارد از شدت محبت است .

هر توفیق عبادی که به شما دست میدهد به این معنا باشد که در حاشیه اش دلی را برنجانید یک ریال هم این توفیق ، توفیق نمی باشد . زیرا حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است .

اگر میخواهید خدا از شما راضی باشد خلق خدا را نرنجانید ! چه بسا انسانهایی که خطا داشته ، زمین خورده اند و لغزشی داشته اند اما خداوند به حرمت محبتی که به خلق خدا داشتند آنها را بالا آورده و بالعکس !

کمترین خسارت انسان غیر محترم این است که در قیامت تحقیر میشود و محترم شمرده نمیشود .

انسان متعادل و اهل محبت با خودی ها و غیر خودی ها رفتارشان بر مبنای کرامت انسانی است که اهل بیت برای ما وام نهاده اند .

سوره ذاریات آیه 55

وذکر فان الذکری تنفع المومنین 
انسان متعادل دائما در حال تذکر دادنه ( تذکر یعنی تلقین )

هرچقدر تلقین از جایگاهی باشد که اعتقاد پشت آن باشد بیشتر جواب میدهد . 

تلقین منفی تلقینی است که فرد خود چیزی را رعایت نمیکند اما دائما با اطرافیان در همان باب متذکر میشود که رعایت کنید !

منشا تلقین یا باید عامل باشد یا کسی خبر نداشته باشد که غیر عامل است .

عده ای از مردم به درجه ای از کمال رسیده اند که هر حرفی را پیام خداوند میدانند ولو از دهن معاویه بشنوند . که ان شا ءالله همه ما از همین دسته باشیم !

در حکومت مهدوی مردم دنبال حق میگردند 

عوامل خروج از تعادل از نظر قران :

خداگریزی :

سوره حج آیه 31 .

حنفاء لله* غیر مشرکین* به* و من* یشرک* بالله* فکانما خر من* السماء فتخطفه* الطیر او تهوی* به* الریح* فی* مکان* سحیق*

کسی که شرک بخدا میورزد مانند پرنده ایست که از اسمان افتاده و مرغانشکاری ربوده اند و باد آن را به این سو و آن سو میبرد .

دقت در کلمه شرک ! چون شرک شما را به یک وادی از حیرت می رساند که در دست تمام پرندگان شکاری دست به دست خواهید شد . 

سوره روم آیه 10

ثمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَآئُواْ السُّوأَى‏ أَن کَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ کَانُواْ بِهَا یَسْتَهْزِءُونَ

و کسانی که به بدی و زشتی عادت کرده اند و بدنبال زشتی ها می روند عاقبت به جایی میرسند که رفتار غیر دینی انجام دهند و از دامنه تعادل خارج شوند و همه اعتقادات خود را تکذیب میکنند و قیامت را هم منکر میشوند .

نادانی :

امام علی (ع) : 

لا تقل ما لا تعلم بل لا تقل کل ما تعلم :

چیزی را که نمی دانی نگو ، بلکه همه انچه را که می دانی هم نگو .
وقتی چیزی را نمیدانید سکوت کنید . در مواردی که علم ندارید ورود نکنید . 

امام علی ع میفرمایند وقتی به چیزی صد در صد علم ندارید ان را بیان نکنید ، اینگونه کسی را گمراه نمیکنی . 
آدم متعادل تا به نقطه صد در صد نرسد چیزی را بیان نمیکند .

اگر امت ما به ندانسته ها که میرسند ترمز کنند هیچوقت گمران نمیشوند .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۳۱