منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۲۸ ب.ظ

فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام ( تعادل [2] )

در اینگونه موارد است که اگر فرد نظارت خداوند را در نظر بگیرد راحت تر خود را کنترل میکند.

_ حسابرسی : وقتی حسابرس اصلی را خدا میداند و نتیجه اعمال خود را در پرونده الهی میبیند و اعتقاد دارد که یقینا خداوند عادل است آرام می شود و به حالت تعادل بر میگردد 

فرد وقتی حسابرس را خداوند نمیبیند ، کاری را که در دنیا انجام داده و منتظر نتیجه است ، چون خدا را ندیده وقتی نتیجه مطلوبی را بدست نمی اورد اذیت میشود .

اما وقتی اعتقاد دارد که خداوند مالک همه دنیاست اصل این است که عمل من در پیشگاه خداوند منظور شود و نتیجه را بخود خدا میسپارد و خود را مامور به انجام عمل میداند .

اغلب چیزهایی که باعث فوران احساسات میشود مسائل دنیایی ست .

حسابهای اصلی دست خداست . وقتی این را درک کنی اعمال تو بر اساس مَن یَحتَسِبُ لا یَحتَسِب حسابرسی میشود.

وقتی فرد چیزی را برای خدا انجام داده دیگر اصلا برایش مهم نیست چه میشود چون میداند برای خداست و ایمان دارد که سودش هیچگاه از بین نمیرود.

_ قیامت : اگر انسانها به قیامت اعتقاد نداشته باشند هیچگاه به تعادل نمیرسند زیرا در دنیا عدالت خدا هیچگاه قابل درک و اثبات نیست.

عدالت خدا سیستمی است که از دنیا شروع میشود و به اخرت میرسد . خیلی از عدالت های خدا است در باره ناکامی ها و نقطه سیاهی ها و ناراحتی ها و ظلم ها و کمبودها که قرار است در اخرت جبران شود . 

اینگونه است که وقتی به تلخی ها و .. فکر کرده به اخرت اعتقاد داریم که در انجا جبران میشود اما وقتی به رحمت خدا میرسیم فکر میکنیم باید در دنیا تکمیل شود .
اگر به قیامت اعتقاد داشته باشید حداقل عقلی به عدالت خدا پی میبرید نه یقینی .

عدالت خداوند وقنی برای انسان اثبات میشود که اعتقاد داشته باشد قیامتی وجود دارد . 

2 . خردورزی : 

الفِکرُ یَهدی الی الرُشد > انسانهایی که بر اساس عقل و فکرشان زندگی میکنند حتما به حقیقت میرسند . نمیشود کسی فکر کامل و طولانی و در چارچوب مناسب داشته باشد اما به حقیقت نرسد .

در اینجا منظور فکر کردن محض است نه فکر + وحی 

ادم ها چون خوب فکر نمیکنند خداوند هدایت تکوینی و تشریعی را قرار داده است .

پیامبر اکرم ص : قبل از هر کاری تامل ( فکر ) داشته باشید .
امام صادق ع : قبل از هر سخنی ، حرف خود را در دهان خود بچرخانید ( منظور تامل و فکر کردن روی گفتار است )

هنگامی که احساسات بالا امده و فرد تعادل خود را از دست میدهد اگر فکر داشته باشد این فکر بر احساسات غلبه کرده و اجازه نمیدهد فرد تعادل خود را از دست بدهد . 

بیانات رهبری : منظور از تولید علم فکر کردن است .

وقتی یک حرف یکسان از دوشخص متفاوت گفته میشود آن حرفی به دل مینشیند که فکر پشت آن است .
مثلا اسفار ملاصدرا به دل می نشیند چون افکار ملاصدرا پشت ان است اما اگر بنده همین ها را بیان کنم فقط تکثیر کرده ام و کاری از خودم نیست . 

در بعضی جاها مسائل تقلیدی و نقلی برای من قابل تحلیل نیست پس انها را بیان نمیکنم اما در جایی که خودم به نتیجه رسیده ام انها را بیان کرده و راههای فرار را برای ماطب میبندم . این میشود امور نقلی عقلی !

لذا امور نقلی تاثیر پذیری را پایین می اورد . مثلا اینکه بنده کتابی را بخوانم و برای شما بازگو کنم خیلی متفاوت است با اینکه فکر کنم و کتابی را بنویسم !

3 . نیکو رفتاری : 

سوره کهف ایه 110 فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً 
به میزانی که شما سعی داشتید به تعادل برسید باید در جای دیگری که در فشار قرار داشتید خود را کنترل کرده و کار نیکو انجام دهید تا ذخیره کرده باشید برای جایی که لازم است خود را کنترل کنید . 

در جای دیگر انبان خود را از عمل صالح پر کنید زیرا عمل صالح احساسات شما را کنترل میکند . 

امام خمینی ره : در بحرانها وارد نشوید مگر اینکه از نظر عبادی ، اخلاقی ، اعتقادی خود را ساخته باشید .

قسمتی از عمل صالح است که بین انسان و خداست ؛ قسمت اعظم ان بین فرد با مردم است . مانند صدقه ، رسیدگی به امور مردمی و ..

امام صادق ع : به تعداد ثانیه هایی که در جهت شاد کردن قلب برادر و خواهرت قدم برداشتی ملائکه بر تو سلام میفرستند . 

بدون عمل صالح ورود پیدا کردن به مسائل مختلف فرد را از تعادل خارج میسازد . اگر میخواهید در صحن اجتماع موثر باشید نیاز به عمل صالح دارید و باید عابد باشید . 

4 . عدم غفلت : 

عدم غفلت از عبادات خاص و عبادات عام : عبادت بر دو قسم است :

عبادت خاص = نماز ، روزه ، ذکر و ..
عبادت عام = کار معمولی را به نیت خدا انجام دادن مانند آموزش ، دست نوازش بر سر یتیم و ..

عبادت خاص و عام تعادل را ایجاد میکند . وقتی که فقط عبادت خاص ر انجام میدهید و از عبادت عام غافل میشوید نمونه ای زا عابد غافل هستید !

و اگر از عبادت خاص غافل شوید و به عبادت عام بپردازید نور عبادت خاص را ندارید و راه عبادت عام را هم گم میکنید ؛ تحت عنوان خدمت به خدا در جائه ضد خدایی جلو میروید .

5 . عفت و پاکدامنی : 

امام علی ع : به هر کس دو گزینه هدیه شود ، عزت و سرافرازی هم پای او میگردد ؛ عفت . قناعت

منظور از هدیه همان تقاضا از خداست و دعا کردن . ( خدایا بمن عفت و قناعت عطا بفرما )
مرکز تمام آمال های کاذب سراب نشان ده ، بی عفتی و بی حیایی و حرص است . 

6 . الگو پذیری مناسب : 

اگر میخواهید شخصیت متعادلی داشته باشید ، متعادل های جامعه را پیدا کنید و الگو برداری کنید .

تعجب میکنم از فردی که میخواهد ورود کند به اجتماع و یک دور نهج البلاغه را نخوانده است !!

نهج البلاغه برای زندگی روبرو درس دهنده است . 

اگر میخواهید در بستر علم حرکت کنید زندگی کسانی که متعادل بوده اند را بررسی کنید و الگو برداری کنید .

کسانی که بدون دیدن زندگی گذشتگان و درس نگرفتن از انها در جامعه حرکت میکنند محکوم به شکست هستند 

ویژگی شخصیت متعادل :

نه استیطلا طلب چیره پسند محض است و نه مقلد و دنباله رو محض !

انسان متعادل نه در ریاست طلبی میل به چیره شدن دارد و نه در منزوی بودن میل به مقلدرو بودن 
انسان متعادل میانه رو است یعنی در جایی که لازم است تقلید میکند و در جایی که لازم است فکر کرده و ریاست میکند . 

دنباله رو و تقلید محض از اعمال ناپسند است بطوری که عده ای در جهنم پرچم هایی بدست دارند با شعار : و کنا نخوذ مع الخاعضین ..
<
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۳۱