منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

منبــــــــــــر

حجت الاسلام سیـــد محمــــد انجـــوی نـژاد

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸ ب.ظ

شرح مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) در مسجد کوفه

" ﺎِﻻّﻣَﻦْ اَﺗَﻰ اﻟﻠﱠﻪ بﻘَﻠْﺐ ﺳَﻠﻴﻢ "

مگر کسانی که در مسیر الهی با سلامت دین و نفس جمع شده باشند ؛ اگر تو در مسیر خدا باشی می توانی به این مریدها و سوت ها و کف ها اعتماد کنی و اگر در مسیر غیر خدا باشی اینها اولین دشمنان تو می شوند .


" وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎنَ ﻳَﻮْمَ ﻳَﻌَﺾﱡ اﻟﻈّﺎﻟِﻢُ ﻋَﻠﻰ ﻳَﺪَﻳْﻪِ ﻳَﻘُﻮلُ ﻳﺎ َﻴْﺘِﻨﻰِ اﺗﱠﺨَﺬْتُ ﻣَﻊَ اﻟﺮﱠﺳُﻮلِ ﺳَﺒﻴﻼ "

در این فراز مسئله ی قیامت را کاملا شرح می دهد . اگر ظالمین در این دنیا نقاب به روی خود میزدند و چهره ای روحانی داشتند در قیامت این نقاب برداشته می شود و حالا ببینند که چند مرید دارند و مال به چه کار آنها می اید ؛ آن فرد در این حالت می فرماید ای کاش تمام مال و اعتبار را رها کرده بودم و به پیغمبر پرداخته بودم .


" وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎنَ ﻳَﻮْمَ ﻳُﻌْﺮَف اﻟْﻤُﺠْﺮِﻣُﻮنَ ﺑِﺴﻴﻤﺎهُﻢْ "

در آنجا هرکس که هر خطایی کرده است در سیمایش مشهود می شود ؛ در صورتش مشهود است الزاما این نیست که صورت شما تغییری کرده باشد ، منظور در صورت حساب و پرونده اعمال است . در عالم مجرد قیامت هرکس که می آید اعمالش هم همراه اوست . در قیامت شما برای هم مکشوف هستید ، همانگونه که چشم تو را میبینند دل تو را هم می بینند .


" ﻓَﻴُﺆْﺧَﺬُ ﺑِﺎﻟﻨﱠﻮاﺻﻰ وَاﻻَْﻗْﺪام "

و دست و پاهایشان گیر است در اعمالی که این دست و پا انجام داده است .


" وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎن ﻳَﻮْمَ ﻻ ﻳَﺠْﺰى واﻟِﺪٌ ﻋَﻦْ وَﻟَﺪِﻩِ وَﻻ ﻣَﻮْﻟُﻮدٌ هُﻮَ ﺟﺎزٍ ﻋَﻦْ واﻟِﺪِﻩِ ﺷَﻴْﺌﺎ "

این مریدهای نسبی یعنی پدر و مادر و بچه هایت هم در آنجا اصلا تو را نمی شناسند ، باید خداوند اجازه بدهد تا تو را بشناسند . اگر شما با فرزند خود حتی شهید هم باشد فاصله معنوی داشته باشید نمی شناسد .

لذا کسانی که به انسابشان می نازند که من سید هستم ، پدرم فلان شخص است ، فرزند فلان آیت الله هستم و ... اینها اصلا در روز قیامت جواب نمیدهد .


پیامبر اکرم (ص) :

به حضرت زهرا فرمودند : فاطمه جان ! خودت برای خودت کاری کن که من ِ پیغمبر نمی توانم برای تو کاری کنم .


" اِنَ وَﻋْﺪَ اﻟﻠﱠﻪِ ﺣَﻖﱡ وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎنَ ﻳَﻮْمَ ﻻ ﻳَﻨْﻔَﻊُ اﻟﻈّﺎﻟِﻤﻴﻦَ ﻣَﻌْﺬِرَﺗُﻬُﻢ "

چگونه امان بطلبیم ؟ پیامبر فرمودند که از صبح تا شب و از شب تا صبح بدلیل اشکالاتی که در کارم است و من نمی دانم که اشکال است از خداوند عذر خواهی میکنم . ایشون میفرمایند هر واقع ای که برای من اتفاق می افتد در روز من 70 بار از خدا عذرخواهی می کنم .


این عذر خواهی پیامبر برای درک عظمت خداوند است و چون این بزرگی را درک می کند احساس می کند که کارهای عادی و طبیعی ش هم نیاز به عذرخواهی دارد .

انسان های عادی چون عظمت را درک نمی کنند منتظر هستند کار اشتباه و خطایی ازشان سر بزند و آنوقت از خداوند عذرخواهی کنند و تنها زمانی که گناهامان بیادشان می آید توبه می کنند و هیچگاه بخاطر اساعه ی ادب توبه نمیکنند .


کسانی که ظلم کردند توبه برایشان هیچ سود ندارد .

اولین چیزی که در دیدار قیامت از کار می افتد زبان است .


" َﻟَﻬُﻢ اﻟﻠﱠﻌْﻨَﺔُ وَﻟَﻬُﻢْ ﺳُﻮﱠءُ اﻟﺪّارِ وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎنَ ﻳَﻮْمَ ﻻ ﺗَﻤْﻠِﻚُ ﻧَﻔْﺲٌ ﻟِﻨَﻔْﺲ ﺷَﻴْﺌﺎً وَاﻻَْﻣْﺮُ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟِﻠﱠﻪ "

چقدر در دنیا بدلیل بدست آوردن یک پله بالاتر دویدی ، چقدر گفتیم امر دست خداست و گوش ندادی . در روایت داریم که مجرم در راه جهنم بسیار فریاد می کشد ، فرشته ها می گویند فریاد نکش که خداوند صدایت را نمی شنود . خدا برای عده ای از مجرمین می گوید اینها را ساکت کنید .


" وَاَﺳْﺌَﻠُﻚَ اﻻَْﻣﺎنَ ﻳَﻮْمَ ﻳَﻔِﺮﱡ اﻟْﻤَﺮْءُ ﻣِﻦْ اَﺧﻴﻪِ وَاُﻣﱢﻪ وَاَﺑﻴﻪِ وَﺻﺎﺣِﺒَﺘِﻪِ وَﺑَﻨﻴﻪِ ﻟِﻜُﻞﱢ اﻣْﺮِئٍ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﺷَﺎءْنٌ ﻳُﻐْﻨﻴﻪ "

هرکسی همان چیزی را که آورده است بدردش می خورد ، مجرمینی هستند که بخدا می گویند فقط 5 دقیقه به ما فرصت بده همه چیز را درست میکنم خداوند به فرشتگان می فرماید راست می گوید اما حیف که دیگر نمی شود ، اما به عده ای دیگر می گوید اینها دروغ می گویند اگر فرصت هم بهشان بدهم دوباره همان مسیر قبل را طی می کنند .


قدر لحظات عمر را بدانیم . برای خودمان وقت بگذاریم . روزی یک ساعت برای قیامتتان وقت بگذارید و این 20 دقیقه نماز هم ازش کسر کنید – فکر ، زیارت ، نماز ، قرآن و ... – برنامه عبادی محکم بگذارید . هم آرامش دارد برای زندگی تان و هم در کارهای دیگرتان موفق هستید و برای خدا کار کرده اید .


کسانی که خودشان در دنیا برای آخرتشان پناهگاه محکمی ایجاد کرده باشند امان می گیرند .


در قران کریم می فرماید دو پناهگاه محکم برای شما ایجاد کرده ایم : صبر و نماز – اول هم می فرمایند صبر ؛ اول روی روحیه ی خود کار کنید . یعنی کنترل بر خود . این مشکل است ، نماز که قسمت ساده ی دین است .

 

 

 

 

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۷